Utskrift
Publisert 09. april 2014 09. april 2014
Opprettet 09. april 2014 09. april 2014
Sist oppdatert 09. april 2014 09. april 2014

solo ballong

- Vi er totalt overveldet. Jeg har selv fått mer enn tusen personlige mails, sentralbordet vårt er utslitt og på Facebook er det stort engasjement blant våre 85.000 venner om å sikre seg besøk av verdens største bursdagsballong, sier daglig leder i Solo, Joakim Sande.

Hva er 11 meter bredt, høyt som en 12 etasjers boligblokk og øverst på ønskelisten til enhver norsk by om dagen?

Bursdagsluftballongen til 80-års jubilanten Solo!

- Denne kampanjen har virkelig truffet en nerve. Vi ringes, mailes og fakses ned av henvendelser fra kommuner, foreninger, festivaler, lokale events og privatfolk som alle vil ha besøk av verdens største bursdagsluftballong. For en 80-åring som var på vei til å gå i glemmeboken for et par år siden er dette engasjementet kjempestas og vi gleder oss stort til å møte flere av våre Solo fans, sier Joakim Sande.

Har bursdag

Solo fyller 80 år. Da må man jo ha bursdagsballong. Det var det enkle utgangspunktet for kampanjen. Bursdagsballongen er 11 meter bred og 37 meter høy, og starter flyvninger i Norge i løpet av de kommende ukene. På Solo.no har over 100.000 mennesker vært inne og foreslått vanvittige 17.000 steder som ballongen kan besøke. Norgeskartet har blitt gult - og nå blir det Norgesturne til mer enn 20 steder fra påske og hele veien til juli vil Soloballongen krysse Norge på langs og tvers, alt ettersom hvordan brukerne på Solo.no styrer flasken. Folket bestemmer hvor den ender opp.

Fest og aktiviteter

- Og alle steder blir det fest og aktiviteter. Vi har et team på veien som vil ankomme sammen med flasken for å spre det glade, gule budskap og lage skikkelig Solo-fest. Vi har allerede testet å hoppe fallskjerm fra flasken og det håper vi å gjenta i Geirangerfjorden eller et annet spektakulært sted, sier Sande som fortsatt ikke vil røpe verken hvor eller når luftballongen skal lande første gang. Men det ville ikke være dumt for påsketuristene å gløtte opp på himmelen den neste uken da, smiler han lurt.

Solo ble lansert i Norge i 1934, og rettighetene til brusen eies av bryggeriene Ringnes, Aass, Mack og Oskar Sylte Mineralvannfabrikk.