Utskrift
Skrevet av Frank Tverran Frank Tverran
Publisert 15. oktober 2012 15. oktober 2012
Opprettet 15. oktober 2012 15. oktober 2012
Sist oppdatert 15. oktober 2012 15. oktober 2012

heli1
Flott utsikt, selv fra baksetet (Foto: Frank Tverran)

Ikke i en "yellow balloon" som i sangen, men i en EC130T. Og det er altså et helikopter. Mandag fikk RingeriksAvisa en prøvetur med prototypen til Eurocopters nyeste maskin.

 

heli4
Ola Tronrud og direktør Frode Østnes (Foto: Frank Tverran)

 

I Norge er det Østnes Aero AS som forhandler dette helikopteret. Lanseringen i Norge foregikk på Eggemoen med Ola Tronrud som vert. Et godt eksempel på ringvirkninger av hans investeringer der oppe.

 

heli3
Operationel Marketing Manager Benoit Terral informerte (Foto: Frank Tverran)

Eventet hadde samlet ca 40 interessenter, hovedsaklig operatører fra Norge. Her ble det først lunsj og en presentasjon av helikopteret.

Modellen EC130T er det eneste helikopteret som er godkjent for bruk i Grand Canyon i USA. Det er fordi det er så støysvakt.

heli2
6 passasjerer - 4 bak og 2 fremme, hadde god plass (Foto: Frank Tverran)

 

Eurocopter higer etter å bli markedets fremste leverandør av helikopter for turistflygning. Dette ønsker man å få til ved hjelp av modellen EC130, som er en videreføring av kvalitetsmodellen Ecureuil B4. T2-versjonen, som ble vist på Eggemoen, er tilpasset som en direkte følge av krav fra brukerne.

Endringene er lite synlige utenpå helikopteret. Men hele 70% av flyskroget er endret og nyhetene er mange. Fortsatt gjenstår en del godkjenninger, men helikopteret er en riktig kraftplugg som løfter 1.500 kilo.

heli5
Diddi Kristoffersson (tv) hadde tatt turen helt fra Island for å prøvekjøre den nye modellen (Foto: Frank Tverran)

 

Selv om det ikke var lange turen vi fikk, var det en ren fornøyelse å være passasjer. Selv for en som aldri hadde vært i et helikopter før.