videofilm nitar

Oppdatert 08.12.2018
A+ A A-

Slik vil vi trene denne våren

  • Skrevet av Siri Marte Kværnes / NTB
  • Publisert i Nyheter
VI SVETTER SAMMEN: Det siste året har gruppetrening klatret fra 6. plass til 2. plass i den amerikanske ACSM-rapporten om treningstrender. Også ved norske sentre er det mye oppmerksomhet rundt gruppetreningskonsepter. FOTO: Cornelius Poppe/ NTB scanpix VI SVETTER SAMMEN: Det siste året har gruppetrening klatret fra 6. plass til 2. plass i den amerikanske ACSM-rapporten om treningstrender. Også ved norske sentre er det mye oppmerksomhet rundt gruppetreningskonsepter.

Med våren kommer treningslysten for fullt hos mange. Gruppetrening og høyintensiv intervalltrening er to sterke trender.

American College of Sports Medicine (ACSM) utarbeider årlig en rapport som meisler ut neste års treningstrender. Rettere sagt: Det som mer enn 4.000 personer fra treningsbransjen tror blir treningstrender. De siste fem åra har høyintensiv ­intervalltrening (HIIT), bruk av bærbar teknologi og trening med egen kroppsvekt stort sett byttet på å toppe lista.

– Det gjenspeiler seg også i gruppetreningskonseptene ved de norske treningssentrene, sier doktorgradsstipendiat Christina Gjestvang ved Norges idrettshøgskole (NIH).

Gruppetrening var ikke inne på topp ti-lista for 2016, men klatret til 6. plass i 2017 og 2. plass i 2018. Og flere av trendene på topp fem gjennomføres også i en gruppesetting.

Grupper for det meste

– Vi har aldri opplevd noe særlig nedgang i gruppetrening, men merker at det er veldig mye oppmerksomhet rundt det nå. Og grupper er så mye mer enn det var, sier Randi Christensen i SatsElixia.

Christensen er produktsjef for SatsElixias gruppetrening i Norge. Det er mange år siden gruppetimer stort sett bare var rettet mot kvinner og besto av dansetrinn og godt humør. I dag er tilbudet mye mer variert, og man prøver også å få med flere menn, forteller hun.

Når flere ønsker variert, men også spesifikk, trening, gir det utslag i flere treningsformer. Det sier Christina Engebretsen, som er utdannings- og treningsansvarlig i Friskis&Svettis Norge. Men i vrimmelen av nye treningsformer holder allroundtimen «jympa», som ble lansert i 1978, stand.

– Jympa er fortsatt vår mest populære gruppetreningsform, sier Engebretsen.

Aerobics mindre populært

Friskis&Svettis fikk spinningtimer og gruppetimer med vektstang på slutten av 1990-tallet. Timene er fremdeles populære. Ellers har individuell styrketrening vokst mye i popularitet etter at noen av foreningene fikk styrketreningsrom på slutten av 1980-tallet.

– Den mer koordinative treningen som aerobics og step har ikke helt samme popularitet som på begynnelsen av 1990-tallet. Derimot har dans i ulike former hatt suksess og så forsvunnet. Alle styrkerelaterte treningsformer holder seg godt, og flere øker i antall – både individuelt og i grupper, sier Engebretsen.

Selv om nyttårsforsetter og strandsesong fremdeles styrer treningsmønsteret hos deler av befolkningen, mener SatsElixia å merke at flere trener hele året.

– For 15 år siden var det nesten helt stille i desember, mens det i januar ikke var plass til alle som ville trene. Nå er det et jevnere trykk gjennom hele året, sier Christensen.

To store grupper

Blant SatsElixias medlemmer er det to typer brukere som peker seg ut i trendbildet. Den ene typen har trening som livsstil og trener detaljert og dedikert. Effektive timer som gir blodsmak i munnen, treffer nok denne typen best.

– Høyintensiv intervalltrening, HIIT, er en klar trend. Vi lever travle liv der alt skal skje fort, og mange ønsker kort, enkel og intensiv trening. Men gjerne sammen i mindre grupper, sier konseptutvikler Tonje Kristenstuen i kjeden.

Den andre typen treningssenterbrukere er de «vanlige», som er opptatt av at trening også skal være gøy. Flere populære timer henter inspirasjon fra det glade trenings-90-tall og satser på å underholde sitt publikum.

Yoga – med sine mange varianter – har kommet for å bli. Populariteten har økt gjennom ti år, og ingenting tyder på at toppen er nådd, melder SatsElixia. Friskis&Svettis fikk yoga på timeplanen i 2005, og timene har bare blitt mer og mer populære.

Stadig nye timer

Treningssentrene reviderer stadig gruppetreningsmenyen. Mens noen konsepter går ut, kommer nyvinninger inn.

– Noen motiveres av å trene noe nytt. Men så kan det godt hende de senere går tilbake til det de trente før, sier Kristenstuen i SatsElixia.

Christina Gjestvang ved NIH tror at nyheter med fancy navn noen ganger kan virke mot sin hensikt.

– For noen vil det heve terskelen for å trene hvis timen de går på, plutselig får ny instruktør og et navn de ikke forstår, sier forskeren, som også er opptatt av at nyhetselementet ikke bør gå på bekostning av treningsutbyttet.

Nyvinninger kan overraske. Dansetreningskonseptet zumba kom til Norge omkring 2010 og er fremdeles populært. Men det er ikke ofte et konsept slår igjennom på denne måten, ifølge SatsElixia.

– I zumba handler det om å ha det gøy og nyte treningen med trinn og musikk. Jeg tror man vil se at trendene som holder seg, ofte er lystbetonte. Men for kjedene gjelder det også å lage et treningsnavn som appellerer og ikke bidrar til fremmedgjøring, sier Gjestvang ved NIH.

Treningstrender for 2018

American College of Sports Medicine (ACSM) er en anerkjent amerikansk medlemsorganisasjon. Hvert år offentliggjør ACSM en liste over treningstrender for det kommende året. Trendrapporten baserer seg på svar fra over 4.000 medlemmer. Plasseringen for 2017 står i parentes.

  1. Høyintensiv ­intervalltrening / HIIT (3)
  2. Gruppetrening (6)
  3. Bærbar teknologi (som du kan ha på deg og med deg på trening) (1)
  4. Trening med egen kroppsvekt (2)
  5. Styrketrening (5)
  6. Utdannede, sertifiserte og erfarne trenere og instruktører (4)
  7. Yoga (8)
  8. Personlig trening (9)
  9. Treningsprogram for eldre (11)
  10. Funksjonell trening (12)

Kilde: American College of Sports Medicine (ACSM)

  • SMS-tips: TIPS OSS: Send SMS til 97 59 55 20